Sabtu, 20 Mei 2017

LAPORAN ALAT BANTU MENGAJAR



  

BMK3033 KETERAMPILAN MEMBACA
TAJUK TUGASAN
LAPORAN LANGKAH-LANGKAH PENYEDIAAN BAHAN BANTU MENGAJAR

DISEDIAKAN OLEH:
NAMA
NO MATRIK
NUR FATIHAH BINTI MASRI
D20151070440
MUHAMMAD AMIRUL AMIN BIN ABDUL RAZAK
D20151070459
NURUL IZZATI HANIS BINTI MOH ZAMANI
D20151070458
TUAN NUR’AIN AFIQAH BINTI TUAN KAMARUZANI
D20151070465
NURUL SYAZWANIE BINTI AYOB
D20151070467
MUHAMMAD ANWAR BIN MOHD FADZIL
D20151070472


1.0 PENGENALAN
Bahan Bantu Mengajar merupakan segala kelengkapan yang digunakan oleh guru atau murid sebagai bantuan dalam menyampaikan pengajaran di dalam bilik darjah. Perbahanan mengajar bukan terhad kepada buku-buku teks, papan putih, kapur dan gambar-gambar sahaja, tetapi ianya merangkumi segala benda yang digunakan dalam pengajaran yang melibatkan semua pancaindera melihat, mendengar, rasa, hidu dan sebagainya, merangkumi apa sahaja yang dapat dialami oleh murid-murid. Menurut Atan Long (1981), bahan bantu mengajar dapat dibahagikan kepada tiga kumpulan iaitu bahan pendengaran, bahan-bahan pandangan dan bahan pandang-dengar. Berdasarkan pendapat Atan Long (1982) mengenai pendefinisian Bahan Bantu Mengajar tersebut, dapat dilihat bahawa bahan bantu mengajar terdiri daripada pelbagai bahan dan sesuatu bahan itu boleh disampaikan dengan pelbagai cara, misalnya dalam bentuk buku, carta, atau dipapar pada slaid dan dipancarkan pada skrin layar. Noraziah Hamid (1981) pula membahagikan Bahan Bantu Mengajar kepada dua asas multimedia iaitu media elektronik dan media bukan elektronik.
 Melalui pendapat kedua-dua ahli sarjana di atas bolehlah disimpulkan bahawa Bahan Bantu Mengajar boleh dibahagikan kepada tiga kategori. Pertama, Bahan Bantu Mengajar ialah bahan-bahan yang menggunakan media elektronik seperti filem pelajaran, filem jalur, slaid, overhead projector (OHP), pita video, radio, pita rakaman, pring hitam, CD, computer, radio kaset, televisyen, internet dan sebagainya. Kategori kedua bagi Bahan Bantu Mengajar ialah bahan yang menggunakan media bukan elektronik seperti suara, gambar, carta, model, surat khabar, papan hitam, papan putih, papan flanel, papan magnet, kad-kad imbasan, buku dan sebagainya. Bagi kategori ketiga, Bahan Bantu Mengajar bercorak pengalaman seperti lakonan, lawatan, projek, pameran, bahan maujud (realia) dan sebagainya.
 Di dalam kajian ini, pengkaji menghasilkan “Dam Ular Minda” sebagai Bahan Bantu Mengajar di dalam bilik darjah. Bahan Bantu Mengajar tersebut merupakan set bahan permainan yang berbentuk pembelajaran yang membolehkan pelajar bermain sambil belajar. Permainan “Dam Ular Minda” ini dapat memberi kefahaman kepada pelajar untuk memahami sesuatu topik yang diajarkan oleh guru. Teknik yang digunakan di dalam Bahan Bantu Mengajar ini ialah teknik Hubungan Soal-Jawab. Teknik Hubungan Soal-Jawab adalah sesuai untuk digunakan di dalam Bahan Bantu Mengajar ini iaitu “Dam Ular Minda”.

2.0 JENIS BAHAN BANTU MENGAJAR (BBM)
Menurut J.S Farrant (1981), bahan bantu mengajar (ABM) terdiri dari bahan bantu mengajar yang asas seperti buku kerja, gambar, peta, carta, dan yang seumpamanya serta bahan bantu mengajar elektronik seperti jalur filem, wayang gambar, televisyen, radio, gramotor dan video. Manakala W.F.Connell (1981) pula menyatakan bahawa bahan bantu mengajar terdiri daripada papan hitam, buku bercetak, bahan pandang dengar dan bahan ciptaan baharu seperti bahan-bahan multimedia. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa bahan bantu mengajar terdiri daripada dua jenis iaitu :
i.                    Bahan bantu mengajar bukan elektronik
ii.                  Bahan bantu mengajar elektronik  
Bahan Bantu Mengajar Bukan Elektronik
1. Papan hitam atau papan tulis 
2. Buku teks 
3. Papan pemer atau papan buletin 
4. Fail tegak dan bahan bacaan 
5. Gambar 
6. Kad imbasan dan kad cantuman 
7. Carta 
8. Grafik 
9. Papan pengajaran
10. Model tiga dimensi 
11. Boneka atau patung 
12. Diorama 
Bahan Bantu Mengajar Elektronik
1. Overhead Projektor (OHP) 
2. Transparensi (OHP)
3. Pita slaid (filem slaid) 
4. Radio 
5. Televisyen dan VCR (Video Cassete Recorder) 
6. Bahan rakaman 
7. Filem tayang atau filem jalur 
8. Komputer
Dalam tugasan ini, kami menghasilkan satu Bahan Bantu Mengajar (ABM) yang dikategorikan kepada bahan bantu mengajar bukan elektronik dan berbentuk elektronik. Bagi bahan bantuan mengajar bukan elektronik, bahan bantu mengajar kami dikategorikan kepada fail tegak dan bahan bacaan serta model tiga dimensi. Ianya terdiri daripada sebuah teks yang di mana bukan bahan bacaan buku dan bagi model tiga dimensi ini kami menggunakan kotak sebagai dadu dalam permainan “Dam Ular Minda” dan kain untuk dijadikan sebagai latar permainan. Di setiap petak dalam kain sebagai latar permainan itu, kami akan mengemukakan soalan berperingkat kepada pelajar. Malah dalam tugasan ini juga, kami menggunakan bahan bantu mengajar eletronik iaitu diketegorikan sebagai komputer. Hal ini di mana kami menayangkan video menerusi komputer mengenai cerita yang terdapat dalam teks bagi memberi kefahaman yang jelas kepada pelajar.

3.0 KEBAIKAN BAHAN BANTU MENGAJAR
Penggunaan bahan bantu mengajar memainkan peranan penting dalam membantu pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dengan pendidikan alaf ke 21 ini. Terdapat pelbagai kebaikan menggunakan bahan bantu mengajar bukan sahaja manfaat kepada guru malah pelajar juga. Bahan bantu mengajar yang telah kami cipta adalah permainan “Dam Ular Minda”.
            Pertama, penggunaan bahan bantu mengajar ini dapat menarik perhatian dan tumpuan pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Hal ini kerana pelajar akan tertanya-tanya apakah yang akan dilakukan oleh gurunya dengan bahan-bahan yang dibawa seperti dadu gergasi dan dam ular. Perhatian mereka akan tertumpu kepada tingkah laku yang cuba dilakukan oleh guru dan mereka ingin mengetahui apakah kegunaan bahan bantu mengajar yang dibawa oleh guru. Oleh itu, perhatian pelajar untuk meneruskan proses pembelajaran dapat diteruskan dengan mudah kerana guru berjaya mengawal kelas pada peringkat permulaan pengajaran.
            Seterusnya, mencetuskan minat pelajar dalam pembelajaran. Penggunaan bahan bantu mengajar dapat mencetuskan minat pelajar kerana mereka terhibur dengan proses pembelajaran yang lebih bersifat santai. Sebagai contoh, guru telah mencipta sebuah bahan bantu mengajar yang bercorak permainan iaitu “Dam Ular Minda”. Pelajar akan lebih terhibur kerana dapat bermain sambil beajar. Hal ini dapat mengurangkan tekanan semasa proses pengajaran dan pembelajaran sama ada tekanan kepada guru mahupun pelajar. Oleh itu, pelajar akan lebih berminat untuk datang ke sekolah kerana suasana pembelajaran yang menyeronokkan yang dilaksanakan oleh gurunya.
            Kemudian, penggunaan bahan bantu mengajar dapat membantu proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Pelajar akan memberi kerjasama yang baik dalam melibatkan diri dalam proses pembelajaran bersama guru kerana akan berlaku soal jawab dan perbincangan bersama. Keberkesanannya adalah dari aspek kefahaman pelajar tentang apa yang diajari oleh guru. Sebagai contoh jika guru telah mencipta bahan bantu mengajar melalui permainan “Dam Ular Minda”,  pelajar yang terkena pada petak tanda soal  dikehendaki menjawab soalan yang dikemukan oleh guru, melalui kaedah ini guru dapat mengesan dan menilai tahap kefahaman pelajar tentang apa yang telah dipelajarinya. Jika pelajar tidak dapat menjawab soalan terebut, maka proses perbincangan akan berlaku antara guru dan pelajar agar pelajar tersebut dapat memahami dan menjawab soalan yang dikemukakan.
            Akhir sekali kebaikan bahan bantu mengajar adalah dapat memberi peluang kepada pelajar untuk memperoleh pengetahuan melalui penggunaan pelbagai deria seperti deria penglihatan, sentuh dan pendengaran. Sebagai contoh, pelajar dikehendaki melihat video yang dipaparkan oleh guru di skrin dan kemudian pelajar dikehendaki meletakkan nama watak dalam video tersebut di dalam gambar yang telah disediakan. Disini, guru telah menguji tahap tumpuan pelajar melalui deria penglihatan dan pendengaran mereka. Oleh itu, pelajar akan terangsang untuk memberi perhatian yang penuh terhadap pengajaran yang disampaikan oleh guru mereka.
            Jelaslah bahawa dengan penggunaan bahan bantu mengajar yang digunakan oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran bukan sahaja dapat membantu guru untuk menyampaikan pengajaran dengan lebih mudah malah pelajar juga lebih tertarik untuk menjalani proses pembelajaran dengan suasana pembelajaran yang lebih menarik. Bahkan pelajar juga dapat memahami pengajaran yang disampaikan oleh guru dengan lebih cepat dan berkesan. Suasana pembelajaran yang menarik dapat meningkatkan tahap minat pelajar untuk menjalani proses pembelajaran di sekolah sekaligus membantu mengurangkan tekanan dalam pelajaran.

4.0 KEKURANGAN BAHAN BANTU MENGAJAR (ABM)
Bahan bantu mengajar sememangnya banyak digunakan oleh para guru di sekolah. Hal ini kerana bahan bantu mengajar memberikan impak yang positif dalam membantu para pelajar untuk lebih memahami apa yang hendak di ajar oleh guru ketika sesi pengajaran dan pembelajaran. Namun begitu, terdapat juga beberapa kelemahan pada setiapbahan bantu mengajar. Dalam kajian ini, pengkaji mendapati bahan bantu mengajar “Dam Ular Minda” turut mempunyai kelemahan yang tersendiri.
Antara kelemahannya ialah pelajar akan mengambil masa yang lama untuk menyelesaikan soalan. Hal ini demikian kerana kami telah mengemukakan soalan mengikut pelbagai tahap dan pelajar perlu memikirkan jawapan yang sesuai untuk menjawab soalan yang dikemukakan. Pelajar juga mengambil masa yang lama untuk menamatkan permainan “Dam Ular Minda”. Hal ini demikian kerana pelajar perlu bermula dari bawah untuk sampai ke garisan penamat. Oleh itu, jelaslah bahawa pelajar akan mengambil masa yang agak lama untuk menyelesaikan soalan tersebut dan menghabiskan sesi permainan tersebut.
Kelemahan yang berikutnya pula ialah bahan bantu mengajar (ABM) yang direka tidak tahan lama. Hal ini kerana kami menghasilkan bahan bantu mengajar dengan menggunakan kain dan kotak. Bahan-bahan yang digunakan ini merupakan satu bahan yang tidak mampu bertahan dalam jangka masa yang lama. Seperti kain tersebut, akan mendapat kesan kotor sekiranya tidak dijaga dengan sebaik mungkin. Malah kotak yang kami gunakan sebagai dadu dalam permainan “Dam Ular Minda” akan mudah kemik kerana dibaling untuk menentukan nombor pada dadu tersebut bagi menjawab soalan. Oleh itu, jelaslah bahawa bahan bantu mengajar yang digunakan tidak mampu bertahan dengan lama. Bahkan kelemahan yang dilihat juga dari segi kos dalam membuat bahan bantu mengajar “Dam Ular Minda”. Hal ini kerana bahan bantu mengajar yang diciptakan ini memerlukan kos yang tinggi dalam pembinaannya. Oleh itu, jelaslah bahawa bahan yang dihasilkan sebagai bahan bantu mengajar tidak tahan lama malah memerlukan kos yang tinggi dalam penghasilannya.

5.0 PENGAJARAN YANG AKAN DISAMPAIKAN
Secara umumnya, bahan bantu mengajar sangat membantu guru untuk mengajar dengan lebih efisien dan efektif semasa di dalam kelas. Hal ini demikian kerana bahan bantu mengajar ini akan memudahkan dan mempercepat proses penerimaan ilmu pengajaran dalam diri pelajar selain ianya dilakukan secara langsung di dalam kelas. Contohnya, kumpulan kami telah mencipta bahan bantu mengajar iaitu “Dam Ular Minda” yang direka dengan bahan yang mudah didapati seperti kain, kotak, marker dan sebagainya yang direka khas untuk murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Bahan bantu mengajar ini direka khas untuk pembelajaran di sekolah rendah bagi subjek Bahasa Melayu dan Sastera.
            Selain itu, bahan bantu mengajar ini menggunakan teknik hubungan soal-jawab (Question-Answer Relationship – QARs) yang bertujuan untuk membantu pelajar menganalisis, memahami dan bertindak balas terhadap konteks teks yang diberikan semasa di dalam kelas. Teknik ini dipilih kerana ianya amat bersesuaian dengan subjek iaitu Bahasa Melayu dan Sastera dan teknik ini sesuai untuk diaplikasi melalui permainan “Dam Ular Minda” ini pembinaan yang selaras dengan objektif pembelajaran berdasarkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah. “Dam Ular Minda” ini juga direka bagi mengelakkan murid di dalam kelas bosan dan mengantuk dengan cara pengajaran yang lama iaitu secara satu hala dengan guru hanya bercakap di depan manakala murid mendengar dan mencatat nota. Empat perkara asas dalam teknik ini ialah Di situ QARs, Fikir dan Cari QARs, Saya dan pengarang QARs, dan Saya secara sendirian QARs. Perkara asas ini diterjemahkan ke dalam langkah pelaksanaan teknik seperti berikut:
Langkah 1: guru memperkenalkan “di situ QARs”.
Ø  Pada peringkat ini, pelajar dapat melihat jawapan yang berada dalam teks.
Ø  Keadaan ini selalunya dijumpai apabila jawapan dan soalan berada di dalam satu perenggan yang sama.
Ø  Pada peringkat ini, guru akan memberi soalan yang mudah dan terdapat dalam teks bagi memudahkan murid mengenalpasti jawapan yang tepat.
Langkah 2: guru mula menggunakan teknik “Fikir dan Cari QARs”
Ø  Peringkat ini jawapan tidak dalam teks dan pelajar perlu menggabungkan bahagian tertentu untuk membentuk jawapan sendiri.
Ø  Pada peringkat ini, guru akan memberi soalan yang sedikit mencabar semasa permainan berlangsung supaya permainan menjadi lebih rancak dan menghiburkan tetapi mempunyai mesej yang ingin disampaikan.
Langkah 3: guru memperkenalkan teknik “saya dan pengarang QARs”
Ø  Peringkat ini pelajar sedar jawapan tiada dalam teks dan mereka perlu fikir apa yang mereka tahu.
Ø  Pada bahagian ini, guru akan meminta kerjasama kumpulan yang bermain supaya bersama sama memikirkan jawapan yang sesuai untuk menjawab soalan yang utarakan semasa permainan berlangsung. Hal ini bertujuan untuk menggalakkan proses pemikiran kreatif dan kritis dalam diri pelajar.

Langkah 4: guru menyimpulkan dengan menggunakan teknik “saya secara sendirian QARs”
Ø  Peringkat ini memerlukan pelajar membuat inferen terhadap bahan pengajaran yang diperkenalkan oleh guru,
Ø  Guru akan memberi soalan yang berkonsepkan kesimpulan supaya pelajar dapat membuat hipotesis atau inferen terhadap bahan pengajaran yang digunakan untuk proses pengajaran di dalam kelas.
Syarat permainan “Dam Ular Minda”
1.    Hanya ketua atau wakil setiap kumpulan akan berada di dalam gelanggang dam ketika permainan berlangsung.
2.    Setiap kumpulan wajib bekerjasama semasa permainan berlangsung dengan membantu ketua atau wakil yang bermain dam tersebut menjawab soalan.
3.    Pemain pertama yang sampai ke petak terakhir dan memberi inferen yang bersesuaian dikira pemenang.
4.    Soalan yang diberikan perlu dijawab dengan tepat bagi mengelakkan didenda iaitu turun satu anak tangga.
Cara permainan “Dam Ular Minda”
1.    Guru akan meminta murid untuk membentuk empat kumpulan semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Seterusnya, guru akan memberi teks yang digunakan iaitu cerita rakyat “Sang Kancil dan Sang Buaya” untuk dibaca dan difahami oleh murid selama lima minit.
2.     Guru akan meminta ketua setiap kumpulan untuk tampil kehadapan sebagai pemain kepada dam tersebut.
3.    Sekiranya murid terkena petak yang bertanda tanda soal “?” guru akan mengutarakan soalan berdasarkan tahap-tahap yang diperkenalkan oleh QARs. Contohnya, sekiranya tahap ketiga yang murid itu berhenti, maka soalan seperti ini akan diajukan. “berikan dua pengajaran yang ingin disampaikan dalam cerita rakyat tersebut”.
4.    Sekiranya murid terkena petak ular, murid akan turun pangkat dan perlu menjawab soalan berbeza dengan murid yang mendapat tangga. Murid tersebut akan naik pangkat dan tidak perlu menjawab apa apa soalan.
5.    Murid pertama yang sampai ke petak terakhir perlu membuat inferen yang tepat berdasarkan teknik yang diperkenalkan oleh QARs untuk diumumkan sebagai pemenang. Contoh soalan ialah, “berikan peribahasa yang sesuai bagi situasi yang terdapat pada perenggan ketiga”

6.0 MENGAPA BAHAN BANTU MENGAJAR DIPERLUKAN
Bahan bantu mengajar digunakan oleh seorang guru kepada pelajarnya semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung sama ada di dalam bilik darjah mahupun di luar bilik darjah. Bahan bantu mengajar sangat diperlukan kerana ianya dapat menarik perhatian pelajar untuk belajar. Oleh itu, seseorang guru perlulah mempunyai kemahiran dalam menggunakan bahan bantu mengajar sama ada dalam bentuk objek mahupun dalam bentuk multimedia.
Bahan bantu mengajar juga diperlukan kerana dapat meningkatkan keupayaan kompetensi guru dan juga dapat melakukan penilaian semula cara terhadap pengajaran dan pendekatan pembelajaran mereka di dalam bilik darjah. Oleh itu, guru hendaklah memanfaatkan bahan bantu mengajar tersebut dengan baik kerana bahan bantu mengajar yang digunakan dengan baik akan memberi kebaikan kepada murid-murid yang diajar. Secara tidak langsung murid akan dapat memahami cara guru menyampaikan pengajaran mereka. Sebagai contoh, dalam Permain “Dam Ular Minda” murid perlu mengikuti urutan nombor yang terdapat pada permainan tersebut kerana dalam setiap nombor tersebut terdapat soalan-soalan dan pengetahuan yang perlu diketahui oleh pelajar berkaitan dengan subjek yang diajarkan.
Selain itu, mengapa bahan bantu mengajar diperlukan kerana dapat meningkatkan minat dan perasaan ingin tahu di kalangan pelajar. Apabila seseorang guru menggunakan bahan bantu mengajar dalam subjeknya semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung hal ini dapat mempertingkatkan kefahaman tentang apa yang hendak disampaikan oleh seseorang guru tersebut. Secara tidak langusng murid akan lebih aktif dalam aktiviti pembelajarannya. Sebagai contoh dalam menggunakan permain “Dam Ular Minda” apabila murid membaling dadu tersebut dan terkena pada nombor yang mempunyai soalan murid perlu menjawab soalan tersebut berkaitan subjek yang diajar.
Bahan bantu mengajar sangat diperlukan dalam proses pengajaran dan pembelajaran kepada guru kerana untuk memberi daya tarikan yang menarik kepada murid-murid di sekolah. Secara tidak langsung ianya dapat memberi rasa tanggungjawab yang tinggi kepada guru untuk menjadikan sesi pengajaran mereka supaya kelihatan menarik. Bahan bantu mengajar juga dapat meningkatkan keupayaan kompetensi guru dan juga dapat melakukan penilaian semula terhadap pengajaran dan pendekatan pembelajaran mereka di dalam bilik darjah. Oleh hal demikian, guru yang telah menggunakan bahan bantu mengajar tersebut dapat memberi tanggungjawab yang penting dalam menarik minat pelajar supaya pelajar berasa seronok ketika menggunakan bahan bantu mengajar tersebut.
Para guru perlu mempunyai inisiatif dan kreativiti dalam menghasilkan bahan bantu mengajar supaya pelajar berminat untuk mengikuti proses pengajaran mereka. Penyatan ini disokong oleh Krulik dan Weise (1975) yang menyatakan bahawa proses pembelajaran lebih efektif apabila pelajar berminat terhadap apa yang dilakukan dan ini akan memotivasikan pelajar supaya bersungguh-sungguh untuk mencapai sesuatu dengan sendirinya. Melalui penggunaan bahan bantu mengajar yang pelbagai, pembelajaran secara interaktif akan menarik, perhatian para pelajar, dan menimbulkan rasa ingin tahu yang mendalam. Oleh itu, dalam permain “Dam Ular Minda” tersebut dapat membuka minda pelajar supaya berfikir di luar kotok dan menjadi tugas guru untuk menggunakan bahan bantu mengajar untuk memberikan pemahaman yang jelas kepada pelajar tentang apa yang diajari

7.0 TEKNIK HUBUNGAN SOAL JAWAB
Teknik Hubungan Soal Jawab atau Question Answer Relationship ( QAR ), telah diperkenalkan oleh Raphael pada tahun 1982. Tujuan teknik hubungan soal jawab (Question-Answer Relationships-QARs)-jawab ialah satu prosedur untuk meningkatkan keupayaan pelajar untuk menjawab soalan pemahaman dengan memberikan makna-makna secara bersistematik yang membolehkan mereka memahami kehendak soalan-soalan yang berlainan. Raphael (dalam Tierney & Readence, 1998) menyarankan empat strategi pengajaran untuk menganalis kehendak soalan iaitu:
1.    Memberi maklum balas segera
2.    Ansur maju daripada teks yang pendek kepada teks yang panjang
3.    Mulakan dengan soalan yang mempunyai kehendak yang selapis dan bergerak kearah soalan-soalan yang memerlukan pelbagai tugasan di dalamnya.
Strategi QARS pula digunakan untuk :
Ø  Menunjukkan hubungan antara soalan dan jawapan dengan jelas
Ø  Mengkategorikan pelbagai jenis dan tahap soalan
Ø  Membantu pelajar untuk menganalisis, memahami dan bertindak balas terhadap konteks teks
Ø  Membantu menyangkal tanggapan biasa yang dipercayai oleh pelajar-pelajar bahawa teks mempunyai semua jawapan.
QARs ini dilaksanakan melalui empat peringkat :
Di situ QARs
Peringkat ini pelajar dapat melihat jawapan berada dalam teks. Keadaan ini selalunya dijumpai apabila jawapan dan soalan berada dalam satu ayat yang sama. Contohnya, dalam petikan-petikan hikayat yang terdapat soalan dan jawapan yang tertentu dalam bab-bab yang terpilih.
Fikir dan Cari QARs
Peringkat ini jawapan tiada di dalam teks oleh yang demikian pelajar perlu menggabungkan bahagian-bahagian dalam teks untuk mencari jawapannya. Keadaan ini dijumpai apabila jawapan dan soalan tidak berada dalam satu ayat yang sama. 
Saya dan Pengarang QARs 
Peringkat ini pelajar sedar jawapan tiada dalam teks dan mereka perlu fikir apa yang mereka tahu dan apay ang pengarang teks kemukakan dan cara untuk mengabungkan semua ini untuk mencari jawapan.
Saya Secara Sendirian QARs
Peringkat ini melibatkan pelajar diperkenalkan cara untuk bertanya sebelum memulakan pembacaan.Peringkat ini dikenali sebagai Saya Secara Sendirian QARs. Peringkat ini bertujuan untuk mengakses pengetahuan sedia ada pelajar berkaitan bahan yang dibaca. Dalam membina soalan yang ditanya semasa membaca adalah penting untuk mengimbangi soalan-soalan berasaskan teks dan soalan-soalan untuk membuat inferens tentang teks.

8.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, Bahan Bantu Mengajar merupakan bahan yang sangat penting sebagai media dalam pengajaran. Bahan bantu mengajar menjadi daya penarik kepada pelajar untuk berada di dalam sesi pembelajaran. Tambahan pula, pembelajaran yang mengaplikasikan Bahan Bantu Mengajar di dalam kelas berupaya  memberi daya ingatan yang berkekalan kepada pelajar. Di samping itu Bahan Bantu Mengajar menjadikan suasana kelas yang pasif bertukar menjadi kondusif hasil daripada kepelbagaian aktiviti yang dijalankan oleh guru. Di sini, semua pelajar terlibat sama di dalam proses pembelajaran kerana masing-masing berperanan mengambil bahagian untuk menjalankan aktiviti yang memerlukan Bahan Bantu Mengajar yang dibawa oleh guru di sekolah. Dengan penggunaan Bahan Bantu Mengajar juga, masa yang diperuntukkan oleh seorang guru untuk mengajar di dalam kelas juga dapat dijimatkan kerana semua input-input yang diajarkan di dalam sesuatu topik telah diringkaskan di dalam Bahan Bantu Mengajar tersebut.

9.0 RUJUKAN
Kamarudin Hj. Husin & Siti hajar Hj. Abdul Aziz (1996). Siri Pendidikan Perguruan: Penguasaan Kemahiran Membaca; Kaedah Dan Teknik Membaca. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan