LAPORAN PAMERAN ALAT BANTU MENGAJAR
Sebelum Pameran
Tarikh :
24 April 2017
Masa :
11.00 pagi
Tempat :
Cafe Kolej Harun Aminurrashid
Kumpulan kami terdiri daripada 6 orang ahli
yang dimana merupakan pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan At01 Kesusasteraan
Melayu dari Fakulti Bahasa Dan Komunikasi Universiti Pendidikan Sultan Idris
yang telah mengambil subjek 3033 Keterampilan Membaca sebagai subjek minor
Bahasa Melayu. Kumpulan kami telah bersepakat dalam menghasilkan alat bantu
mengajar dengan menggunakan teknik hubungan soal-jawab. Dalam pembinaan alat
bantu mengajar ini dengan menggunakan teknik hubungan soal-jawab, kumpulan kami
telah memilih matapelajaran sastera iaitu untuk mengajar pengajaran dan nilai
dalam cerita Sang Kancil Dengan Sang Buaya. Dalam perjumpaan ini kami
membincangkan dan merangka bahan-bahan yang diperlukan bagi menghasilkan alat
bantu mengajar yang sesuai dengan teknik yang telah dipilih oleh kumpulan kami.
Kumpulan kami telah memutuskan untuk mengutip sebanyak RM 4.20 seorang. Jumlah
duit yang telah dikumpul oleh kami ialah sebanyak RM 25.20
PEMBELAJAAN KUMPULAN
BIL
|
PERKARA
|
PER (RM)
|
UNIT
|
JUMLAH (RM)
|
1
|
Kain
|
3.30 (Meter)
|
4
|
13.20
|
2
|
Marker
|
2.00
|
1
|
2.00
|
3
|
Double
Tape
|
2.00
|
1
|
2.00
|
4
|
Kertas
Manila
|
1.00
|
1
|
1.00
|
5
|
Makanan
|
3.00
|
1
|
3.00
|
6
|
Print
|
4.00
|
-
|
4.00
|
Jumlah Keseluruhan : RM25.20
RM 25.20 6 (Orang Ahli) = RM 4.20 (Seorang)
Empat
orang ahli kumpulan kami telah ditugaskan untuk ke pekan bagi membeli bahan-bahan
yang diperlukan untuk membina alat bantu mengajar dan dua orang lagi
menyediakan teks dan video bagi memberikan kefahaman yang jelas dalam
pengajaran yang akan dilakukan nanti. Kumpulan kami telah menyediakan alat
bantu mengajar mengikut kesesuaian teknik yang dipilih, saiz yang efisyen dan
senang dibawa dan sesuai dengan matapelajaran yang telah dipilih oleh kumpulan
kami.
![]() |
Semasa
pameran
Tarikh
: 9 Mei 2017
Masa
: 4.00 – 6.00 Petang
Tempat
: Blok 8 Aras Bawah Bilik
Kuliah 4
Sekitar
jam 4.00 petang, semua pelajar yang mengambil kursus 3033 Keterampilan Membaca
bagi semester 2 sesi 2016/2017 bagi kumpulan A telah diarahkan berkumpul di
dalam Bilik Kuliah 4 Aras Bawah Blok 8 di Kampus Sultan Azlan Shah dan pada
waktu itu juga merupakan ketibaan pensyarah iaitu Prof Madya Dr Dahlia Binti
Janan. Sebelum pameran Prof Madya Dr Dahlia Binti Janan memberikan masa selama
10 minit bagi semua kumpulan untuk melakukan penyediaan akhir sebelum melakukan
pameran alat bantu mengajar masing-masing. Tepat jam 4.20 – 4.40 petang,
penerangan markah dan penerangan markah rakan sebaya oleh Prof Madya Dr Dahlia
Binti Janan iaitu pensyarah kursus 3033 Keterampilan Membaca. Sebanyak 3 orang
ahli setiap kumpulan ditugaskan untuk membuat penilaian di setiap kumpulan dari
segi lima komponen yang telah dinyatakan oleh Prof Madya Dr Dahlia secara
bergilir-gilir. Malah penilaian turut dibuat oleh Prof Madya Dr Dahlia Binti
Janan pada setiap kumpulan yang mempamerkan alat bantu mengajar masing-masing.
Kumpulan
kami telah menggunakan Teknik Hubungan Soal-Jawab dalam membina alat bantu
mengajar. Matapelajaran yang digunakan kami ialah matapelajaran sastera iaitu
pembelajaran pengajaran dan nilai dalam teks Sang Kancil Dengan Sang Buaya.
Kumpulan kami telah menyedikan teks cerita Sang Kancil Dengan Sang buaya
sebagai bahan bacaan dan rujukan serta video sebelum diaplikasikan bagi Teknik
Hubungan Soal-Jawab. Pelajar diminta untuk membaca teks yang telah disediakan
terlebih dahulu dan pelajar diminta menjawab soalan yang dikemukankan oleh guru
mengikut peringkat soalan. Dalam menjawab soalan, pelajar diminta bermain satu
permainan iaitu “Dam Ular Minda”. Dalam permainan ini soalan akan dikemukakan
mengikut peringkat-peringkat. pada peringkat pertama iaitu Disitu Qars, pelajar
perlu mencari jawapan yang berada dalam teks iaitu selalunya jawapan dan soalan
berada dalam satu ayat yang sama. Pada peringkat kedua iaitu Fikir Dan Cari
Qars, jawapan tiada dalam teks, akan tetapi pelajar perlu mencarinya dan menggabungkan
bahagian-bahagian dalam teks untuk membentuk satu jawapan dan dalam cerita sang
kancil dengan sang buaya ini pada peringkat ini guru meminta pelajar
mengeluarkan jawapan strategi sang kancil. Bagi peringkat ketiga iaitu Saya Dan
Pengarang Qars, peringkat ini jawapan tiada dalam teks dan mereka perlu fikir
jawapan selari apa yang dikemukakan oleh pengarang teks tersebut. Guru meminta
pelajar untuk mencari jawapan dan jawapan tersebut perlulah difikirkan oleh
pelajar iaitu guru meminta pelajar membina jawapan mengenai pengajaran dan
nilai terhadap cerita itu. Bagi peringkat terakhir iaitu Saya Secara Sendiri
Qars, pelajar perlu menggunakan pengetahuan sedia ada pelajar tentang teks yang
dibacanya dan pelajar perlu membuat inferens tentang teks yang dibacanya. Guru
meminta pelajar mencipta satu simpulan bahasa yang sesuai dengan watak dalam
teks tersebut.
Kumpulan
kami mengambil satu inisiatif bagi menarik minat pelajar dalam proses
pembelajaran dan pengajaran menggunakan teknik hubungan soal-jawab dengan
menyediakan hadiah kepada pelajar yang menjawab soalan hasil dari binaan alat
bantu mengajar yang telah kami sediakan. Penilai juga turut diberikan hadiah
kerana mencuba alat bantu mengajar yang telah disediakan oleh kumpulan kami.
Selepas
pameran
Tarikh
: 9 Mei 2017
Masa : 5.30 – 6.00 Petang
Tempat : Blok 8 Aras Bawah Bilik Kuliah 4
Selepas
pameran setiap kumpulan, setiap kumpulan dikehendaki untuk mengumpul segala
bukti pameran iaitu gambar, video dan sebagainya untuk dimuatnaikkan dalam blog
yang diwujudkan setelah pameran tamat. Setiap kumpulan perlu membina satu blog
untuk memuatnaikkan kesemua laporan aktiviti, kertas kerja, gambar, video untuk
dinilai oleh pensyarah kursus Bmk 3033 Keterampilan Membaca iaitu Prof Madya Dr
Dahlia Binti Janan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan